Activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional
şi mediu de specialitate în anul de studii 2010/11
Biroul Naţional de Statistică comunică datele privind activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate, în anul de studii 2010/111.
Învăţămîntul secundar profesional
Elevi în învăţămîntul secundar profesional. La începutul anului de studii 2010/11, reţeaua învăţămîntului secundar profesional cuprindea 75 unităţi, din care 2 unităţi aparţin sectorului nestatal. Ca şi în anii precedenţi, reţeaua unităţilor din învăţămîntul secundar profesional este formată din 23 şcoli de meserii (inclusiv 6 unităţi pe lîngă instituţiile penitenciare) şi 52 şcoli profesionale.
La începutul anului de studii 2010/11, în învăţămîntul secundar profesional studiau 21,4 mii elevi, prezentînd o micşorare cu 3,3% faţă de anul de studii precedent. Majoritatea elevilor din învăţămîntul secundar profesional (87,7%) sunt înscrişi în şcolile profesionale, iar 12,3% în şcolile de meserii. Din total elevi cuprinşi în învăţămîntul secundar profesional, 87,7% studiază în instituţiile din mediul urban.
Tabelul 1. Elevi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe tipuri de instituţii şi medii de reşedinţă, la începutul anilor de studii 2009/10 – 2010/11
2009/10 | 2010/11 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
femei | cu finanţare bugetară | femei | cu finanţare bugetară | |||
Total | 22161 | 6996 | 21068 | 21419 | 6566 | 20520 |
Şcoli de meserii | 2536 | 640 | 2380 | 2634 | 654 | 2508 |
Şcoli profesionale | 19625 | 6356 | 18688 | 18785 | 5912 | 18012 |
Urban | 19425 | 6193 | 18357 | 18776 | 5754 | 17877 |
Şcoli de meserii | 1633 | 329 | 1502 | 1629 | 306 | 1503 |
Şcoli profesionale | 17792 | 5864 | 16855 | 17147 | 5448 | 16374 |
Rural | 2736 | 803 | 2711 | 2643 | 812 | 2643 |
Şcoli de meserii | 903 | 311 | 878 | 1005 | 348 | 1005 |
Şcoli profesionale | 1833 | 492 | 1833 | 1638 | 464 | 1638 |
Învăţămîntul secundar profesional este organizat, în principal, de către instituţiile aflate în proprietatea de stat (99,4% din total elevi). Din total elevi înscrişi în instituţiile de stat 95,8% sunt cu finanţare bugetară. Ponderea elevilor bursieri a constituit 82,1%, fiind în descreştere faţă de anul de studii 2009/10 cu 13,8 p.p.
Majoritatea elevilor din învăţămîntul secundar profesional urmează studiile în limba de stat (85,3%), iar 3,1 mii elevi – în limba rusă (14,7%).
În funcţie de vîrsta elevilor, se constată o preponderenţă în vărstă de 16 ani – 30,2%, urmaţi de cei în vîrstă de 17 ani – 22,1% şi 15 ani – 20,9%.
Acest nivel de educaţie este solicitat mai mult de către băieţi, 69,3% din total elevi înscrişi în învăţămîntul profesional.
Înmatricularea. În anul 2010, în instituţiile de învăţămînt secundar profesional au fost înmatriculate 14,2 mii persoane sau cu 5,8% mai mult faţă de anul precedent. Pe tipuri de instituţii, distribuţia elevilor înmatriculaţi s-a prezentat astfel: 18,3% – în şcoli de meserii şi 81,7% – în şcoli profesionale. Proporţia celor înmatriculaţi din localităţile rurale, în numărul total al elevilor înmatriculaţi este de 71,7%.
Majoritatea elevilor au fost înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziale -11,4 mii (80,3% din total înmatriculaţi), din care 10,9 mii (95,6%) sunt cu finanţare bugetară. În baza studiilor medii de cultură generală şi a studiilor liceale au fost înmatriculaţi 2,2 mii elevi, inclusiv 1,9 mii (86,4%) cu finanţare bugetară.
Cele mai solicitate domenii ocupaţionale sunt construcţiile, serviciile şi industria de prelucrare a metalelor şi constructoare de maşini. Comparativ cu anul 2009, se atestă un interes mai mare faţă de domeniile transporturi şi servicii, mai puţin solicitate fiind agricultura, construcţiile şi industria de prelucrare a metalelor şi constructoare de maşini.
Figura 1. Distribuţia elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe domenii ocupaţionale, în anii 2009 – 20102
Totodată, ca şi anii precedenţi, cele mai solicitate profesii/meserii sunt: lăcătuş la repararea automobilelor (11,4% în 2010 faţă de 7,8% în 2009), tencuitor (8,7% faţă de 9,5%), bucătar (8,3% faţă de 6,0%), cusătoreasă (8,3% faţă de 10,1%), electrogazosudor-montator (6,4% faţă de 5,5%), operator la calculatoare (5,4% la nivelul anului 2009), tîmplar (4,2% faţă de 4,9%), tractorist-maşinist în producţia agricolă (4,1% faţă de 5,1%), etc.
Absolvenţi. Numărul absolvenţilor din învăţămîntul secundar profesional, în anul 2010, a constituit 13,2 mii persoane, prezentînd o creştere cu 3,0% faţă de anul precedent. Din numărul total de absolvenţi, 68,3% au urmat cursurile de instruire profesională, ceilalţi (31,7%) au urmat paralel şi studiile generale. Şcolile profesionale au fost absolvite de 10,9 mii persoane (82,6%), iar cele de meserii de 2,3 mii persoane (17,4%). Ponderea fetelor în total persoane care au absolvit învăţămîntul secundar profesional a fost de 31,1%.
Din total absolvenţi, 9,4% au obţinut calificarea de bucătar, 9,3% – cusătoreasă, 9,0% – lăcătuş la repararea automobilelor, 8,7% – tencuitor, 6,0% – operator la calculatoare, 5,6% – electrogazosudor-montator, 4,4% – tîmplar, 4,1% – tractorist-maşinist în producţia agricolă, etc.
Personalul didactic. În învăţămîntul secundar profesional, la începutul anului de studii 2010/11 activau 2257 cadre didactice, practic fiind la nivelul anului precedent (2234 persoane). Activitatea instructiv-educativă este asigurată de 231 personal cu funcţii de conducere, 806 profesori, 1088 maiştri-instructori şi instructori, 130 pedagogi sociali şi 2 psihologi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar în componenţa cărora intră laboranţii, tehnicienii şi bibliotecarii, număra 167 persoane. Ponderea femeilor din numărul total de personal este de 52,7% faţă de 55,2% în anul de studii 2009/10. Numărul de elevi ce revin la un cadru didactic a înregistrat o valoare de 9,5.
Învăţămîntul mediu de specialitate
Elevi în învăţămîntul mediu de specialitate.La începutul anului de studii 2010/11 funcţionau 48 instituţii de învăţămînt mediu de specialitate (colegii), numărul acestora fiind mai mare cu 1 unitate3 comparativ cu anul de studii precedent. Din total unităţi, 42 colegii sunt instituţii de stat şi 6 colegii – instituţii nestatale.
Tabelul 2. Elevi în instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate pe forme de proprietate, la începutul anilor de studii 2009/10 – 2010/11
2009/10 | 2010/11 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
femei | pe bază de contract | femei | pe bază de contract | |||
Total | 32249 | 18148 | 14084 | 32164 | 17936 | 13480 |
Instituţii de stat | 29810 | 16367 | 11645 | 29753 | 16223 | 11069 |
Instituţii nestatale | 2439 | 1781 | 2439 | 2411 | 1713 | 2411 |
La începutul anului de studii 2010/11, numărul total de elevi a constituit 32,2 mii persoane, fiind înregistrată o uşoară scădere faţă de anul de studii 2009/10 (cu 0,3%).
În învăţământul mediu de specialitate populaţia feminină predomină numeric în rîndul elevilor, înregistrînd 55,8% din total elevi, dar fiind în scădere cu 0,5 p.p. comparativ cu anul de studii 2009/10.
Din total elevi înscrişi în învăţămîntul mediu de specialitate, 41,9% urmează studii în bază de contract sau cu 1,8 p.p. mai puţin faţă de anul de studii 2009/10. Totodată, numărul elevilor care urmează studiile din contul bugetului era de 18,7 mii persoane sau cu 2,9% mai mult faţă de anul de studii 2009/10.
După limba de predare, situaţia elevilor s-a prezentat astfel: 27,2 mii elevi urmează studiile în limba de stat (84,6%), 4,6 mii elevi în limba rusă (14,3%) şi ceilalţi (1,1%) combină două limbi de predare (găgăuză şi rusă).
Înmatricularea. În anul 2010, în colegii au fost înmatriculate 9,1 mii persoane, prezentînd o scădere cu 3,5% faţă de anul precedent. Totodată, numărul de cereri pe parcursul ultimilor ani se menţine la nivelul de 139 la 100 înmatriculaţi.
În funcţie de nivelul de studii al persoanelor înmatriculate se constată, că 81,0% din aceştia au fost înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziile, 12,3% – în baza studiilor liceale, 6,2% – în baza studiilor medii de cultură generală, iar 0,5% – în baza studiilor secundare profesionale. Comparativ cu anul de studii 2009, se atestă creşterea ponderii elevilor înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziile (cu 1,6 p.p.) şi micşorarea ponderii celor înmatriculaţi în baza studiilor medii de cultură generală (cu 1,3 p.p.).
Majoritatea elevilor din învăţămîntul mediu de specialitate au fost înmatriculaţi în colegiile de stat (91,9%). Totodată, numărul elevilor înmatriculaţi din contul bugetului în colegiile de stat este în creştere cu 1,1 p.p. faţă de anul 2009, înregistrînd o pondere de 65,7%.
Cele mai solicitate grupe de specialităţi sunt: economia (13,4% din total înmatriculaţi), medicina (11,4%), transporturi (8,2%), pedagogia (7,5%), servicii (6,6%), construcţii (5,1%), mecanica (4,9%), informatica (4,1%), etc. Pentru aceste grupe de specialităţi au fost înregistrate ponderi mai mari pentru elevii înmatriculaţi pe bază de contract: servicii (76,7% din elevii înmatriculaţi în această grupă), transporturi (64,4%), economie (54,9%), informatică (53,6%).
Absolvenţi. În anul 2010, în colegii s-au înregistrat 6,8 mii absolvenţi sau cu 4,0% mai puţin faţă de anul precedent. Din total absolvenţi, 27,0% au urmat cursurile de specialitate, ceilalţi (73,0%) au urmat paralel şi studiile generale. Ponderea fetelor în totalul persoanelor care au absolvit învăţămîntul mediu de specialitate este de 55,8%.
Structura absolvenţilor în funcţie de domenii se prezintă astfel: medicina (18,0%), economia (15,8%), pedagogia (7,8%), transporturi (7,3%), informatica (5,8%), drept (4,6%), servicii (4,4%), construcţii (4,3%), etc.
Personalul didactic. În învăţămîntul mediu de specialitate, la începutul anului de studii 2010/11 activau 2574 cadre didactice sau cu 2,9% mai mult comparativ cu anul de studii precedent. Din total personal didactic 2141 sunt profesori, 65 maiştri-instructori, 34 metodişti, 58 pedagogi sociali şi 5 psihilogi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar, număra 429 persoane. Ponderea femeilor din total cadre didactice este de 69,8%, fiind în descreştere cu 1,3 p.p. comparativ cu anul de studii 2009/10. Numărul de elevi ce revin la un cadru didactic a înregistrat o valoare de 12,5.
Note:
1 după situaţia la începutul anului de studii, la data de 01 octombrie
2 Domeniile ocupaţionale sînt prezentate în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului RM nr. 673 din 6 iunie 2008
3 Colegiul Academiei Ştefan cel Mare
Persoană de contact:
Ala Negruţa
şef al direcţiei statistica socială şi a nivelului de trai
tel. 40 30 78
Anexă
Tabelul 1. Instituţii şi elevi în învăţămîntul secundar profesional
2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | 2009/10 | 2010/11 | |
Numărul de instituţii | 78 | 78 | 75 | 75 | 75 | 75 |
şcoli de meserii | 26 | 26 | 23 | 23 | 23 | 23 |
şcoli profesionale | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
instituţii de stat | 76 | 76 | 73 | 73 | 73 | 73 |
şcoli de meserii | 24 | 24 | 21 | 21 | 21 | 21 |
şcoli profesionale | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
instituţii nestatale | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
şcoli de meserii | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
şcoli profesionale | - | - | - | - | - | - |
Numărul de elevi | 25005 | 23656 | 24506 | 24270 | 22161 | 21419 |
şcoli de meserii | 4209 | 3962 | 3284 | 3270 | 2536 | 2634 |
şcoli profesionale | 20796 | 19694 | 21222 | 21000 | 19625 | 18785 |
instituţii de stat | 24854 | 23417 | 24271 | 24085 | 22030 | 21293 |
şcoli de meserii | 4058 | 3723 | 3049 | 3085 | 2405 | 2508 |
şcoli profesionale | 20796 | 19694 | 21222 | 21000 | 19625 | 18785 |
instituţii nestatale | 151 | 239 | 235 | 185 | 131 | 126 |
şcoli de meserii | 151 | 239 | 235 | 185 | 131 | 126 |
şcoli profesionale | - | - | - | - | - | - |
Elevi la 10000 locuitori | 70 | 66 | 69 | 68 | 62 | 60 |
Tabelul 2. Înmatricularea în instituţiile de învăţămînt secundar profesional
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Înmatriculaţi | 15424 | 15494 | 16242 | 15320 | 13390 | 14168 |
şcoli de meserii | 4003 | 3725 | 3221 | 3200 | 2465 | 2587 |
şcoli profesionale | 11421 | 11769 | 13021 | 12120 | 10925 | 11581 |
Tabelul 3. Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt secundar profesional
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Absolvenţi | 11274 | 14486 | 12916 | 12993 | 12854 | 13238 |
Şcoli de meserii | 3980 | 3646 | 2945 | 2986 | 2831 | 2297 |
Şcoli profesionale | 7294 | 10840 | 9971 | 10007 | 10023 | 10941 |
Absolvenţi la 10000 locuitori | 31 | 40 | 36 | 36 | 36 | 37 |
Tabelul 4. Instituţii şi elevi în învăţămîntul mediu de specialitate
2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | 2009/10 | 2010/11 | |
Numărul de instituţii | 51 | 49 | 49 | 47 | 47 | 48 |
instituţii de stat | 42 | 42 | 43 | 41 | 41 | 42 |
instituţii nestatale | 9 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Numărul de elevi | 27060 | 30223 | 31307 | 32683 | 32249 | 32164 |
instituţii de stat | 24694 | 27932 | 28895 | 30085 | 29810 | 29753 |
instituţii nestatale | 2366 | 2291 | 2412 | 2598 | 2439 | 2411 |
Elevi la 10000 locuitori | 75 | 84 | 88 | 92 | 90 | 90 |
Tabelul 5. Înmatricularea în instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Înmatriculaţi | 10734 | 9892 | 10135 | 10702 | 9454 | 9121 |
instituţii de stat | 9823 | 9109 | 9327 | 9772 | 8690 | 8385 |
instituţii nestatale | 911 | 783 | 808 | 930 | 764 | 736 |
Tabelul 6. Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt mediu de specialitate
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Absolvenţi | 4906 | 3789 | 6433 | 6619 | 7075 | 6794 |
instituţii de stat | 4473 | 3506 | 5994 | 6070 | 6517 | 6295 |
instituţii nestatale | 433 | 283 | 439 | 549 | 558 | 499 |
Absolvenţi la 10000 locuitori | 14 | 11 | 18 | 19 | 20 | 19 |