RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 03.08.2023
Prima / Comunicate de presă / Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2016
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2016
11.04.2016
Versiune tipar

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 20161

Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în martie 2016 faţă de februarie 2016 a constituit 100,0%, iar faţă de martie 2015 – 109,4% (informativ: în martie 2015 faţă de februarie 2015 IPC a marcat 100,9% şi faţă de martie 2014 – 107,1%)2.

În martie a.c. preţurile medii de consum au rămas la nivelul preţurilor din luna februarie 2016, fiind influenţate de descreşterea preţurilor la produsele alimentare cu 0,3 la sută, de creşterea preţurilor la mărfurile nealimentare şi la tarifele pentru  prestarea serviciilor  populaţiei cu 0,1 şi respectiv 0,3 la sută (Tabelul 1).

În luna martie 2016 au scăzut preţurile la unele produse alimentare: ouă de găină – cu 14,4%, vinete – cu 9,2%, ceapă uscată – cu 5,0%, tomate proaspete – cu 4,7%, dovlecei şi bostan – cu 2,7%, cartofi – cu  2,1%, lapte şi produse lactate – cu 1,0% (în special: smîntînă şi frişcă – cu 1,8%, brînză din lapte de vacă – cu 1,7%, lapte integral – cu 0,7%), carne, preparate şi conserve din carne – cu 0,8% (în special: carne de porc – cu 2,2%, carne de bovine şi subproduse – cu cîte 1,4%, carne de găină – cu 0,9%).

Totodată, în perioada de raport au crescut preţurile la: pomuşoare de livadă (căpşune) – cu 11,2%, ardei graşi – cu 8,7%, fructe exotice – cu 6,6%, usturoi – cu 6,4%, fructe de livadă sămînţoase – cu 4,8%, varză proaspătă – cu 2,8%, castraveţi – cu 2,4%, citrice – cu 2,1%, ciuperci proaspete – cu 1,7%, zahăr tos – cu 1,5%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, în perioada de analiză au crescut preţurile la: trenciuri pentru femei – cu 4,3%, aparate de aer condiţionat şi aspiratoare – cu cîte 2,3%, televizoare, pantofi pentru dame – cu cîte 1,7%, rochii pentru dame – cu 1,3%, ghete pentru cros bărbaţi şi femei – cu 1,1% şi respectiv 0,9%, încălţăminte pentru copii – cu 0,4%, haine pentru nou născuţi, tricotaj, plite electrice, mărfuri chimice de uz casnic, detergenţi, obiecte de sanitărie şi igienă – de la 0,3% pînă la 0,9%.

Concomitent, în perioada de raport au scăzut preţurile la: carburanţi pentru automobile – cu 1,5%, telefoane mobile – cu 1,4%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 0,9%, aragazuri – cu 0,8%, maşini de spălat – cu 0,3%, scurte şi pantaloni pentru femei, scurte pentru copii, cizme de iarnă pentru bărbaţi – de la 0,1% pînă la 0,4%.

La serviciile prestate populaţiei în luna martie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: plata pentru chirie în cămine studenţeşti – cu 7,3%, plata pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 2,5%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 1,7%, plata pentru televiziunea prin cablu – cu 1,1%, serviciile comunicării la distanţă – cu 1,0%, alimentaţia publică – cu 0,8%, serviciile transportului aerian – cu 0,6%. În luna de raport s-a redus plata pentru închirierea apartamentelor – cu 1,5%, serviciile hoteliere – cu 1,1%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 0,9%.

Tabelul 1.  Rata inflaţiei în martie 2016                              

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Martie 2016 în % faţă de:

Informativ: Martie  2015 în % faţă de:

Februarie 2016

Decembrie 2015

Martie 2015

Februarie 2015

Decembrie 2014

Martie 2014

TOTAL

10000

0,0

0,1

9,4

0,9

3,9

7,1

Produse alimentare Mărfuri alimentare

4118,69

-0,3

0,5

10,1

1,3

4,3

7,0

Pîine

300

0,0

1,0

8,5

0,6

1,8

3,3

Legume

364

0,1

6,8

29,2

4,4

23,2

20,9

Fructe

238

4,3

12,2

20,9

6,8

24,3

36,7

Carne, preparate şi conserve din carne

942

-0,8

-2,4

0,9

-0,7

-1,4

0,8

Lapte şi produse lactate

587

-1,0

0,2

5,0

0,6

2,0

4,0

Zahăr

85

1,5

1,2

12,6

5,3

7,2

1,4

Ouă

78

-14,4

-36,1

4,7

-20,9

-34,6

-5,6

Ulei vegetal

79

-0,4

-0,2

16,2

2,3

4,4

1,5

Mărfuri nealimentare

3460,77

0,1

-0,2

7,9

0,9

5,6

10,7

Îmbrăcăminte

476

0,3

1,4

11,1

1,7

3,7

8,5

Încălţăminte

214

0,5

0,9

9,5

1,3

3,3

9,4

Medicamente

415

0,4

1,2

11,5

2,7

8,9

12,9

Combustibili

673

-0,9

-6,2

-3,8

0,6

0,7

5,3

Materiale de construcţie

161

0,4

0,6

5,0

1,3

6,1

10,2

Servicii

2420,54

0,3

-0,1

10,1

0,2

1,0

2,1

Servicii comunal-locative

997

-0,1

-2,4

14,3

0,0

0,3

0,7

Apă potabilă şi canalizare

91

0,0

0,0

13,5

0,0

0,0

0,0

Energie electrică

396

0,0

0,0

34,5

0,0

0,0

0,0

Gaze naturale prin  reţea

238

0,0

-10,1

-1,4

0,0

0,0

0,0

Încălzire centralizată

146

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Transportul de pasageri

246

0,0

0,3

2,5

0,0

0,3

0,8

Alimentaţia publică

201

0,8

2,6

12,3

0,5

2,0

6,1

Indicii Preţurilor de Consum  (12 grupe principale)

Grupa

Denumirea grupei

Martie 2016 în % faţă de

Februarie 2016

Decembrie 2015

Martie 2015

 

Total IPC

100,0

100,1

109,4

01

Produse alimentare si băuturi nealcoolice

99,7

100,4

110,3

02

Băuturi alcoolice şi tutun

100,4

102,1

113,8

03

Îmbrăcăminte şi încălţăminte

100,4

101,3

110,6

04

Întreţinerea locuinţei

100,0

98,5

110,9

05

Înzestrarea apartamentului

100,5

101,5

109,2

06

Ocrotirea sănătăţii

100,3

101,3

109,8

07

Transportul

99,3

95,2

101,0

08

Servicii de telecomunicaţie

101,0

101,0

101,8

09

Cultură şi odihnă

100,7

102,3

105,4

10

Studii

100,0

103,2

108,6

11

Hoteluri, cafenele şi restaurante

101,0

102,7

111,7

12

Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii

100,6

102,2

109,4

Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:

Indicator

Martie 2016 în % faţă de:

Februarie 2016

Decembrie 2015

Martie 2015

Total IPC

100,0

100,1

109,4

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,4

101,5

110,2

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi

100,2

99,9

108,9

Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate

99,9

100,3

108,8

Total IPC exclusiv combustibili

100,1

100,6

110,4

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi

99,7

100,5

110,1

Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate

100,3

99,6

110,8

Indicele preţurilor la combustibili

99,1

93,8

96,2

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

99,9

99,5

109,1

Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi Mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă /public/files/Metadate/IPC.pdf ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016.  
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul  BNS la următoarea adresă: /pageview.php?l=ro&idc=302&id=2264)

Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11

 
 
 
 
Prima Contact Harta
 
Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / Obiectivele de Dezvoltare Durabilă  /  Raportare electronică  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  /  Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
Sus
vizitatori în decurs de 30 zile
 
Copyright © 2024 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
Condiții de utilizare | Protecția datelor cu caracter personal
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
Creat de Trimaran