Activitatea turistică a agenţiilor de turism şi turoperatorilor din Republica Moldova în ianuarie-martie 2016*
Biroul Naţional de Statistică informează, că în ianuarie-martie 2016 agenţiile de turism şi turoperatorii au acordat servicii turistice la 21,6 mii de turişti şi excursionişti, cu 8,7% mai puţin decît în perioada corespunzătoare din anul 2015.
În ianuarie-martie 2016, comparativ cu perioada similară din anul 2015 s-a redus numărul de turişti şi excursionişti participanţi la turismul receptor (-40,9%), emiţător (-5,5%) şi turismul intern (-3,3)%.
Numărul de turişti şi excursionişti, participanţi la turismul organizat de agenţiile de turism şi turoperatori, după scopul vizitelor, se prezintă astfel:
Ianuarie-martie 2016 | Ianuarie-martie 2016 | |||
turişti şi excursionişti | turişti-zile | turişti şi excursionişti | turişti-zile | |
TOTAL | 21641 | 136294 | 91,3 | 87,0 |
Turism receptor (primirea cetăţenilor străini în ţară) - total | 1495 | 5345 | 59,1 | 77,5 |
din care, în scopuri de: | ||||
odihnă, recreere şi agrement | 855 | 2919 | 57,7 | 59,3 |
afaceri şi profesionale | 484 | 1298 | 72,0 | 70,5 |
tratament | 60 | 831 | 89,6 | 95,7 |
alte scopuri | 96 | 297 | 31,0 | 30,0 |
Turism emiţător (deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în străinătate) - total | 14347 | 78389 | 94,5 | 88,1 |
din care, în scopuri de: | ||||
odihnă, recreere şi agrement | 13961 | 75589 | 94,5 | 87,8 |
afaceri şi profesionale | 234 | 986 | 109,9 | 106,1 |
tratament | 151 | 1784 | 74,0 | 89,4 |
Turism intern (deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în interiorul ţării, în scop turistic) | 5799 | 52560 | 96,7 | 86,5 |
Din cei 1,5 mii de turişti şi excursionişti străini, care au vizitat Republica Moldova în ianuarie-martie 2016 şi au beneficiat de serviciile agenţiilor de turism şi a turoperatorilor 57,2% au sosit în scopuri de odihnă, recreere şi agrement, 32,4% - de afaceri şi profesionale şi 4,0% - de tratament. Ponderi mai însemnate în numărul total de turişti şi excursionişti străini sosiţi în Republica Moldova le-au revenit cetăţenilor din România (20,1%), Federaţia Rusă (16,4%), Ucraina (10,4%), Statele Unite ale Americii (7,0%), Turcia (4,6%), Israel şi Suedia (cîte 3,5%), Germania şi Italia (cîte 3,4%), Franţa (2,9%), Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (2,7%), Polonia (2,4%), Olanda (2,3%), Bulgaria (1,8%), Japonia şi Spania (cîte 1,5%), Finlanda (1,1%), Republica Cehă (0,9%).
Prin intermediul agenţiilor de turism şi turoperatorilor în ianuarie-martie 2016 au plecat în străinătate 14,3 mii de turişti şi excursionişti, cu 5,5% mai puţin comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2015. Majoritatea cetăţenilor moldoveni au plecat în străinătate în scopuri de odihnă, recreere şi agrement (97,3%). Cetăţenii Republicii Moldova au preferat să călătorească, în principal, în România (46,2% din total plecaţi în străinătate), Bulgaria (20,1%), Ucraina (3,8%), Grecia şi Italia (cîte 3,1%), Emiratele Arabe Unite (2,4%), Austria şi Egipt (cîte 2,3%), Republica Cehă (2,2%), Turcia (2,0%), Thailanda şi Ungaria (cîte 1,2%), Federaţia Rusă (1,1%), Israel (1,0%), Franţa şi Germania (cîte 0,9%), Spania şi China (cîte 0,7%).
Numărul de turişti şi excursionişti participanţi la turismul intern în ianuarie-martie 2016 a totalizat 5,8 mii de turişti, în scădere cu 3,3% comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2015. Deplasarea rezidenţilor moldoveni în interiorul ţării, în scop turistic, a fost organizată în special de agenţiile de turism şi turoperatorii din municipiul Chişinău (31,0%) şi regiunile de dezvoltare: Centru (39,6%) şi Sud (29,3%).
Notă:
* Pentru interpretarea corectă a indicatorilor, vă rugăm să consultaţi Precizările metodologice anexate.
PRECIZĂRI METODOLOGICE
- Sursa datelor statistice privind activitatea turistică a agenţiilor de turism şi turoperatorilor sunt rapoartele statistice trimestriale prezentate de către agenţii economici (agenţiile de turism şi turoperatorii), titulari de licenţe de turism.
Informaţiile se prezintă fără datele întreprinderilor şi organizaţiilor din partea stîngă a Nistrului şi municipiul Bender. - Definiţii
Agenţiile de turism sunt agenţii economici, titulari de licenţă pentru activitatea turistică, specializate în achiziţionarea de pachete turistice de la turoperatori şi în comercializarea acestor pachete direct consumatorilor, precum şi în comercializarea serviciilor proprii.
Turoperatoarii sunt agenţii economici, titulari de licenţă pentru activitatea turistică, specializaţi în formarea de pachete turistice şi în comercializarea acestora prin intermediul agenţiilor de turism sau direct consumatorilor.
Turismul cuprinde activităţile desfăşurate de persoane în cursul călătoriilor şi şederilor lor în afara mediului lor obişnuit (reşedinţei obişnuite), pentru o perioadă consecutivă care să nu depăşească un an, în scopuri de odihnă, pentru afaceri, vizitarea prietenilor şi rudelor, tratament medical, religie, pelerinaj.
Turism organizat – formă de turism caracterizată prin înţelegeri prealabile în ce priveşte prestaţia, inclusiv serviciile legate de deplasarea şi sejurul turistului, prin intermediul contractelor sau altor tipuri de aranjamente.
Formele de turism:
turismul intern: deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în interiorul ţării, în scop turistic; turismul receptor: primirea cetăţenilor străini în ţară; turismul emiţător: deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în străinătate.Cele trei forme de bază ale turismului enunţate anterior pot fi asociate, obţinîndu-se următoarele categorii de turism:
turismul interior care regrupează turismul intern şi turismul receptor; turismul naţional care regrupează turismul intern şi turismul emiţător; turismul internaţional care regrupează turismul receptor şi turismul emiţător.
Turiştii/excursioniştii participanţi la turismul organizat sunt persoanele care beneficiază de serviciile oferite şi vîndute de titularii de licenţă care organizează activitatea turistică.
Turiştii reprezintă persoanele care petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de găzduire colectivă sau privată.
Excursioniştii (vizitatorii de o zi) reprezintă persoanele ce nu petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de găzduire colectivă sau privată.
Pachet turistic (pachet de vacanţă, pachet de călătorie) este combinaţie prestabilită a cel puţin două servicii turistice, vîndute sau oferite spre vînzare ca un singur produs, la un preţ în care costul fiecărui component nu este identificat separat, aceste prestaţii depăşind 24 de ore.
Sejurul turistic reprezintă intervalul de timp în care un turist consumă pachetul de servicii turistice în aceeaşi destinaţie turistică.
Durata medie a sejurului - raportul numărului de turişti–zile la numărul de turişti participanţi la acţiunile turistice organizate de titularii de licenţe de turism.
Persoană de contact:
Janeta Savva
şef al secţiei statistica transporturilor, comunicaţiilor şi turismului
tel. 0 22 40 30 28