Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 20211
Preţurile medii de consum în luna martie 2021 faţă de luna februarie 2021 au crescut cu 0,96% (informativ: în luna martie 2020 faţă de februarie 2020 acestea au crescut cu 0,09%). Creșterea preţurilor medii de consum a fost determinată de creșterea preţurilor la produsele alimentare cu 1,56 la sută, la mărfurile nealimentare cu 0,98 la sută și la serviciile prestate populației cu 0,09 la sută (Tabelul 1).
În luna martie 2021 faţă de luna februarie 2021 au crescut preţurile la următoarele produse alimentare: ulei de floarea soarelui – cu 7,2%, legume proaspete – cu 6,4% (în special: varză – cu 16,6%, rădăcinoase – cu 6,9%, bostănoase – cu 6,4%, tomate – cu 5,9%, castraveți – cu 5,7%, ciuperci proaspete – cu 5,5%, usturoi – cu 4,8%, ceapă uscată – cu 2,2%), cartofi – cu 5,4%, fructe proaspete – cu 3,2% (în special: struguri – cu 6,9%, citrice – cu 6,0%, fructe de livadă sămânțoase – cu 3,8%, fructe exotice – cu 2,1%), făină de grâu – cu 1,9%, crupe – cu 1,8%, pește proaspăt sau refrigerat – cu 1,3%, carne, preparate și conserve din carne – cu 1,2% (în special: carne de porc – cu 2,7%, carne de oi – cu 1,3%, carne de pasăre – cu 1,0%, carne de vită – cu 0,9%), semifabricate și produse finite din carne – cu 0,8%, conserve din carne – cu 0,4%.
Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preţ la: ouă de găină – cu 5,7%, brânză de vaci, legume congelate, cacao și praf de ciocolată – până la 0,1%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, în luna martie 2021 față de februarie 2021, au fost înregistrate creșteri de preț mai accentuate la combustibili și carburanți – cu 5,0% (în special: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 7,4%, motorină – cu 7,3%, benzină – cu 7,2%, lemne pentru foc – cu 1,1%), echipamente de procesare a informației, aparatură electrică pentru îngrijirea personală, medicamente, echipamente de telefonie mobilă, detergenți, unelte mici și accesorii diverse, utilaje mari și tehnică pentru grădină, utilaj mecanic mic de uz casnic, aparate de aer condiționat, țigări – până la 1,7%.
Concomitent, în luna martie 2021 în comparație cu februarie 2021 au fost înregistrate unele reduceri de preț – la paltoane, scurte, costume, pulovere pentru adulți și copii, încălțăminte de iarnă pentru adulți și copii, cărbune de pământ – până la 0,4%.
Pentru serviciile prestate populaţiei, în luna martie 2021 faţă de luna februarie 2021, au fost înregistrate creșteri de preț la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,7%.
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare | Martie 2021, în % faţă de: | Informativ: | ||||
Februarie | Decembrie | Martie | Februarie | Decembrie | Martie | ||
Total | 10 000 | 0,96 | 1,80 | 1,49 | 0,09 | 0,70 | 5,94 |
Produse alimentare | 3 634,29 | 1,56 | 3,08 | 3,02 | 0,35 | 1,71 | 10,50 |
Pâine | 194 | 0,30 | 1,00 | 3,93 | 0,40 | 0,63 | 2,32 |
Legume | 377 | 6,44 | 17,70 | 2,74 | 1,58 | 10,84 | 7,57 |
Fructe | 274 | 3,18 | 5,43 | -1,81 | 3,64 | 12,49 | 55,32 |
Carne, preparate şi conserve din carne | 752 | 1,15 | 1,23 | 1,54 | -0,64 | -1,40 | 5,12 |
Lapte şi produse lactate | 463 | 0,11 | 0,87 | 4,04 | -0,27 | 1,15 | 8,17 |
Zahăr | 51 | 0,44 | 1,33 | 3,38 | 0,33 | 2,46 | 1,65 |
Ouă | 53 | -5,69 | -20,47 | 21,34 | -11,26 | -26,43 | 21,09 |
Ulei vegetal | 49 | 7,15 | 16,09 | 37,01 | 0,08 | 0,67 | 1,09 |
Mărfuri nealimentare | 3 784,65 | 0,98 | 2,39 | 2,34 | -0,19 | -0,44 | 2,58 |
Confecții | 447 | 0,15 | 0,10 | 0,67 | 0,04 | -0,52 | 4,00 |
Încălțăminte | 245 | 0,43 | -0,21 | 1,11 | 0,02 | -1,05 | 2,81 |
Medicamente | 336 | 0,15 | 0,46 | 2,04 | 0,25 | -0,51 | 0,58 |
Combustibili | 577 | 4,97 | 12,64 | 5,67 | -3,12 | -2,42 | -2,61 |
Materiale de construcţie | 135 | 0,69 | 1,45 | 2,41 | 0,00 | -0,13 | 1,52 |
Servicii | 2 581,06 | 0,09 | -0,81 | -1,89 | 0,09 | 0,79 | 3,76 |
Servicii comunal-locative | 860 | 0,00 | -2,91 | -7,86 | 0,09 | 0,04 | 3,98 |
Apă potabilă şi canalizare | 103 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Energie electrică | 328 | 0,00 | -7,85 | -15,38 | 0,00 | 0,00 | 10,04 |
Gaze naturale prin reţea | 185 | 0,00 | 0,00 | -12,09 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Încălzire centralizată | 97 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | -0,15 | -0,15 |
Transportul de pasageri | 275 | 0,47 | 0,54 | 2,58 | 0,00 | 7,80 | 9,10 |
Alimentaţia publică | 320 | 0,14 | 0,58 | 2,17 | 0,00 | 0,27 | 6,31 |
Dinamica prețurilor pe diviziuni de mărfuri și servicii, în corespundere cu clasificatorul internațional COICOP3 la nivel de diviziuni, este prezentată în Tabelul 24.
Tabelul 2. Indicii Preţurilor de Consum pe diviziuni de mărfuri și servicii, conform clasificatorului COICOP
Diviziunea | Denumirea | Martie 2021, în % faţă de: | ||
Februarie | Decembrie 2020 | Martie | ||
01 | Produse alimentare și băuturi nealcoolice | 101,61 | 103,17 | 103,04 |
02 | Băuturi alcoolice, tutun și droguri | 100,32 | 102,48 | 105,42 |
03 | Îmbrăcăminte și încălțăminte | 100,22 | 100,01 | 100,89 |
04 | Locuință, apă, electricitate, gaze și alți combustibili | 100,44 | 99,09 | 95,16 |
05 | Articole de mobilier, echipamente de uz casnic și întreținerea curentă a locuinței | 100,41 | 100,61 | 100,90 |
06 | Sănătate | 100,25 | 100,43 | 102,12 |
07 | Transport | 102,46 | 106,38 | 104,64 |
08 | Telecomunicație | 100,04 | 100,07 | 100,10 |
09 | Recreere și cultură | 100,50 | 100,37 | 101,72 |
10 | Educație | 99,55 | 99,55 | 103,43 |
11 | Restaurante și hoteluri | 100,13 | 100,44 | 102,10 |
12 | Diverse produse și servicii | 100,20 | 100,33 | 101,31 |
Indicii parțiali, calculați prin excluderea din IPC a anumitor componente, sunt prezentați în Tabelul 3.
Tabelul 3. Indicii parţiali5 ai prețurilor de consum în martie 2021
Denumirea indicatorilor | Martie 2021, în % faţă de: | ||
Februarie | Decembrie | Martie | |
Total IPC | 100,96 | 101,80 | 101,49 |
Total IPC, exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,20 | 100,50 | 102,01 |
Total IPC, exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,62 | 101,08 | 100,60 |
Total IPC, exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,12 | 102,44 | 102,60 |
Total IPC,,exclusiv combustibili | 100,71 | 101,16 | 101,24 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 101,56 | 103,08 | 103,02 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 100,14 | 98,68 | 96,73 |
Indicele preţurilor la combustibili | 104,97 | 112,64 | 105,67 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,49 | 102,72 | 101,45 |
Datele privind dinamica prețurilor de consum în profil teritorial pentru lunile ianuarie-martie 2021, față de luna precedentă și luna corespunzătoare a anului precedent sunt prezentate în Tabelul 4.
Tabelul 4. Indicii Preţurilor de Consum lunari în ianuarie-martie 2021, pe regiuni statistice
În % faţă de luna precedentă | În % faţă de luna corespunzătoare a anului precedent | |||||||||
Total IPC | Nord | Centru | Sud | Chişinău | Total IPC | Nord | Centru | Sud | Chişinău | |
Ianuarie | 100,46 | 100,43 | 100,61 | 100,45 | 100,37 | 100,22 | 99,91 | 99,94 | 100,11 | 100,62 |
Februarie | 100,38 | 100,37 | 100,53 | 100,20 | 100,35 | 100,62 | 100,32 | 100,56 | 100,16 | 101,00 |
Martie | 100,96 | 100,92 | 100,92 | 101,02 | 100,99 | 101,49 | 101,29 | 101,34 | 100,97 | 101,90 |
Expunerea grafică a IPC lunari, înregistrați în perioada martie 2020 – martie 2021, calculați față de luna respectivă a anului precedent, este prezentată în Figura 1.
Totodată, Biroul Naţional de Statistică informează, că preţurile de consum în luna martie 2021 comparativ cu decembrie 2020 au avut o tendinţă de creştere - cu 1,80 la sută fiind influenţate de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 3,08 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 2,39 la sută, precum și de reducerea prețurilor (tarifelor) medii la serviciile prestate populației – cu (-0,81%) (informativ: în martie 2020 faţă de decembrie 2019 IPC a marcat 100,70%).
Pe parcursul a trei luni ale anului 2021 au fost marcate creşteri mai semnificative de preţuri la următoarele produse alimentare: legume proaspete – cu 17,7% (în special: varză – cu 50,4%, castraveţi – cu 35,2%, bostănoase – cu 18,2%, ceapă uscată – cu 11,6%, usturoi – cu 11,2%, legume rădăcinoase – cu 8,5%, tomate – cu 7,9%), ulei din floarea soarelui – cu 16,1%, cartofi – cu 11,9%, fructe proaspete – cu 5,4% (în special: struguri – cu 11,0%, citrice – cu 9,1%, fructe de livadă sămânţoase – cu 9,0%, fructe exotice – cu 5,3%), crupe – cu 3,0%, lapte integral – cu 2,7%, carne de porc – cu 2,2%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, s-au observat creşteri ale preţurilor la gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 21,1%, motorină – cu 19,7%, benzină – cu 18,0%, lemne pentru foc – cu 2,6%, țigări – cu 3,7%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în martie a.c, faţă de decembrie 2020 a fost înregistrată majorare la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 2,1%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 1,1%.
Concomitent, pe parcursul a trei luni au fost marcate reduceri de preţuri la următoarele produse: ouă de găină – cu 20,5%, scurte, paltoane și pardesiuri, pulovere, îmbrăcăminte din blană, încălțăminte de iarnă pentru adulți și copii, echipamente pentru procesarea informației, cărbune de pământ – până la 3,4%, serviciile pentru energie electrică – cu 7,8%, serviciile hoteliere – cu 5,1%, plata pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 1,1%.
- Anexă (.xlsx)
Note:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender.2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, coeficienţii de ponderare se modifică anual, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei, conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice (CBGC) în anul t-2, ajustaţi la consumul final al gospodăriilor populaţiei conform calculelor Conturilor Naţionale (ved. metadatele de referinţă). Astfel, începând cu luna ianuarie 2021, calculele IPC sunt realizate cu utilizarea coeficienților de ponderare pentru anul 2019. Din anul 2019, cheltuielile de consum în cadrul CBGC sunt clasificate conform Clasificatorului cheltuielilor gospodăriilor casnice (CC-GC) armonizat cu Clasificarea Consumului Individual pe Destinații (Classification of Individual Consumption According to Purpose - COICOP) aprobată de către Comisia de statistică a ONU în 1999, precum și cu Clasificarea Europeană a Consumului Individual pe Destinații (ECOICOP 2013).3 COICOP - Clasificarea Consumului Individual pe Destinații (Classification of Individual Consumption According to Purpose - COICOP).
4 Informație mai detaliată privind indicii prețurilor de consum, pe clase de mărfuri și servicii COICOP, este prezentată în anexă (Tabelul 2.1) la comunicatul de presă.5 Calcularea indicilor parţiali se elaborează în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43, din 30 decembrie 2009.
Precizări metodologice:
- Metodologia utilizată de către BNS pentru calcularea IPC este publicată pe pagina web a instituției și poate fi accesată la adresa: Metodologii statistice / Metodologia de calcul a Indicelui Preţurilor de Consum în Republica Moldova
- Nomenclatorul de produse reprezentative, incluse în cercetarea selectivă privind IPC, este disponibil pe pagina web a BNS la adresa: Nomenclatorul de produse reprezentative incluse în cercetarea selectivă pentru calcularea Indicelui Prețurilor de Consum (IPC) în anul 2021
Informații relevante:
- Banca de date statistice / Statistica economica / Preturi / Indicii preturilor de consum
- Calculatorul Indicelui Prețurilor de Consum
- Metadate de referinţă / Indicele preţurilor de consum
- Concepte şi definiţii / Indicele preţurilor de consum
- Calendarul de diseminare electronică a informațiilor statistice în anul 2021
Referințe utile, privind IPC în unele state:
Baza de date Eurostat:
Baza de date OECD:
Comitetul pentru Statistică al CSI (CISSTAT):