RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 03.08.2023
Prima / Comunicate de presă / Comerţul cu amănuntul şi serviciile cu plată prestate populaţiei în ianuarie – februarie 2009
Comerţul cu amănuntul şi serviciile cu plată prestate populaţiei în ianuarie – februarie 2009
20.03.2009
Versiune tipar

Comerţul cu amănuntul şi serviciile cu plată prestate populaţiei în ianuarie – februarie 2009

Biroul Naţional de Statistică comunică că în luna februarie 2009 vînzările de mărfuri cu amănuntul prin unităţile comerciale au însumat 1318,7 mil.lei, marcănd, în termeni reali, o diminuare de 4,2% faţă de luna precedentă şi de 6,3% comparativ cu luna februarie 2008.

Commerce_1_february2009.jpg

Evoluţia vînzărilor de mărfuri cu amănuntul prin unităţile comerciale

Ianuarie-februarie 2009

Structura, %

Informativ:
ianuarie-februarie 2008 în % faţă de ianuarie-februarie 20071

ianuarie-februarie

mil. lei

în % faţă de ianuarie-februarie 20081

2008

2009

Valoarea vînzărilor de mărfuri cu amănuntul – total

2718,3

96,6

100,0

100,0

116,6

din care:

produse alimentare

1082,3

107,2

35,7

39,8

116,5

mărfuri nealimentare

1636,0

90,8

64,3

60,2

117,8

1) în preţuri comparabile

În ianuarie-februarie 2009 populaţiei i-au fost comercializate mărfuri de consum în valoare de 2718,3 mil. lei, înregistrînd, în termeni reali, o scădere de 3,4% faţa de ianuarie-februarie 2008, care a fost condiţionată, în principal, de micşorarea vînzărilor de mărfuri nealimentare (-9,2%), cărora le revine 60,2 % din totalul vînzărilor cu amănuntul.

Reducerea volumului de vînzări cu amănuntul s-a înregistrat la unităţile comerciale cu formă de proprietate publică, privată şi mixtă (publică+privată) respectiv cu 18,4%, 8,5% şi 5,8%. Totodată, la unităţile comerciale cu forma de proprietate mixtă (cu participarea capitalului străin) şi străină volumele de vînzări s-au majorat cu 10,4%. Această situaţie a determinat modificarea ponderii sectoarelor în totalul vînzărilor cu amănuntul, care este prezentată în următoarea diagramă:

Commerce_2_february2009.jpg

Vînzările de mărfuri cu amănuntul prin unităţile comerciale, pe regiuni de dezvoltare

Ianuarie-februarie 2009

Structura, %

Informativ:
ianuarie-februarie 2008 în % faţă de ianuarie-februarie 20071

ianuarie-februarie

mil. lei

în % faţă de ianuarie-februarie 20081

2008

2009

Valoarea vînzărilor de mărfuri cu amănuntul – total

2718,3

96,6

100,0

100,0

116,6

din care:

Mun. CHIŞINĂU

1603,1

97,7

58,1

59,0

113,1

NORD

530,7

95,2

20,0

19,5

122,3

mun. Bălţi

224,2

90,7

8,9

8,2

121,4

Edineţ

44,4

123,6

1,3

1,6

127,2

Drochia

40,4

94,6

1,5

1,5

126,9

CENTRU

342,6

94,4

12,9

12,6

119,7

Orhei

60,1

115,7

1,7

2,2

106,8

Ungheni

49,6

86,3

2,1

1,8

121,2

SUD

159,5

90,7

6,2

5,9

126,1

Cahul

51,0

86,7

2,1

1,9

135,2

Cauşeni

32,0

98,6

1,2

1,2

122,8

UTA GĂGĂUZIA

82,4

107,7

2,8

3,0

119,4

1) în preţuri comparabile

Stocurile de mărfuri existente în unităţile comerciale la 1 martie 2009 s-au cifrat la 4729,6 mil. lei, în creştere cu 19,0% faţă de 1 martie 2008.

Ponderi semnificative în totalul valoric al vînzărilor de mărfuri cu amănuntul revin municipiilor Chişinău –59,0% şi Bălţi –8,2%, UTA Gagauzia –3,0%, raioanelor: Orhei –2,2%, Cahul –1,9%, Ungheni –1,8%, Edineţ –1,6%, şi Drochia –1,5%.

Valoarea serviciilor cu plată prestate populaţiei de către unităţile oficial înregistrate în luna februarie 2009 a constituit 1030,5 mil. lei, fiind mai mare, în termeni reali, cu 1,2% faţă de luna precedentă şi mai mică cu 3,1% comparativ cu luna februarie 2008.

Commerce_3_february2009.jpg

În ianuarie-februarie 2009 unităţile oficial înregistrate au acordat populaţiei servicii cu plată în sumă de 2047,6 mil. lei, rezultînd în condiţii comparabile de preţuri, o scădere de 2,8%, comparativ cu ianuarie-februarie 2008.

Diminuarea volumului de servicii cu plată prestate populaţiei s-a înregistrat la agenţii economici cu forma de proprietate publică (-15,9%) şi privată (-8,2%). Totodată, agenţii economici din sectoarele mixt (cu participarea capitalului străin) şi străin şi mixt (public+privat) au sporit volumele respectiv cu 24,3% şi 17,7%.

Commerce_4_february2009.jpg

Evoluţia serviciilor cu plată prestate populaţiei, prin unităţile oficial înregistrate,
pe regiuni de dezvoltare

Ianuarie-februarie 2009

Structura, %

Informativ:
ianuarie-februarie 2008 în % faţă de ianuarie-februarie 20071

ianuarie-februarie

mil. lei

în % faţă de ianuarie-februarie 20081

2008

2009

Valoarea serviciilor cu plată prestate populaţiei total

2047,6

97,2

100,0

100,0

106,1

din care:

Mun. CHIŞINĂU

982,4

87,7

53,5

48,0

98,6

NORD

364,0

91,2

18,8

17,8

120,2

mun. Bălţi

128,3

85,7

7,0

6,3

133,8

Soroca

28,0

91,6

1,4

1,4

123,3

CENTRU

285,4

90,5

14,8

13,9

114,2

Anenii Noi

37,9

94,3

1,9

1,9

115,4

Orhei

37,1

89,9

1,9

1,8

108,2

Ungheni

31,8

85,9

1,8

1,6

115,2

SUD

145,4

89,0

7,8

7,1

116,3

Cahul

45,7

88,0

2,5

2,2

126,5

Cauşeni

25,1

94,2

1,3

1,2

105,2

UTA GAGAUZIA

69,7

91,8

3,6

3,4

121,3

1) în preţuri comparabile

Ponderi semnificative în totalul valoric al serviciilor cu plată prestate populaţiei deţin municipiile Chişinău şi Bălţi respectiv 48,0% şi 6,3%, UTA Găgăuzia – 3,4%, raioanele: Cahul – 2,2%, Anenii Noi –1,9%, Orhei – 1,8% şi Ungheni – 1,6 %.

Persoană de contact:
Mariana Eni
Şef al Direcţiei statistica comerţului exterior şi serviciilor
Tel. 40 30 66

 
 
 
 
Prima Contact Harta
 
Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / Obiectivele de Dezvoltare Durabilă  /  Raportare electronică  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  /  Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
Sus
vizitatori în decurs de 30 zile
 
Copyright © 2024 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
Condiții de utilizare | Protecția datelor cu caracter personal
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
Creat de Trimaran