RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 03.08.2023
Prima / Publicaţii
Note analitice privind rezultatele studiului Utilizarea timpului de către femeile şi bărbaţii din Republica Moldova
Versiune tipar
 

Note analitice privind rezultatele studiului Utilizarea timpului
de către femeile şi bărbaţii din Republica Moldova

Biroul Naţional de Statistică a realizat în perioada iunie 2011 - mai 2012 cercetarea statistică ”Utilizarea Timpului în Republica Moldova” cu suportul Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Entităţii Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor (UN Women) şi Guvernului Suediei în cadrul proiectului ONU „Consolidarea Sistemului Statistic Naţional”.

În baza baza rezultatelor Studiului, Centrul analitic independent Expert-Grup a elaborat zece note care explică comportamentul femeilor şi bărbaţilor moldoveni reieşind din felul în care aceştia îşi gestionează timpul. Datele şi recomandările experţilor pot fi folosite de Guvern la implementarea măsurilor de îmbunătăţire a calităţii vieţii în Republica Moldova.

Mai jos prezentăm concluziile succinte ale notelor analitice şi anexăm notele analitice în format .PDF:

  1. ”Utilizarea timpului pentru îngrijirea copiilor”
  • Aproape de două ori mai multe mame decât taţi se implică zilnic în activităţi de îngrijire a copiilor.
  • Şase din zece mame consumă câte două ore pe zi pentru a-şi spăla, hrăni şi îmbrăca copiii, şi doar doi din zece taţi fac acelaşi lucru timp de o oră pe zi.
  • Părinţii de la sate şi cei cu venituri mari alocă mai puţin timp îngrijirii copiilor.
  • Atât mamele cât şi taţii petrec câte o oră pe zi cu copiii lor, ajutându-i la teme. Tot câte o oră pe zi părinţii discută, citesc şi se joacă cu copii.

  1. ”Timpul alocat de tineri studiilor”
  • Fetele studiază zilnic cu 18 min mai mult decât băieţii.
  • Fetele îşi fac temele pe acasă preponderent după orele 14:00, iar băieţii după orele 16:00.
  • În oraşe, fetele studiază cu o ora pe zi mai mult decât băieţii.

  1. ”Cât timp petrec moldovenii utilizând diferite tipuri de transport? ”
  • Opt din zece femei şi nouă din zece bărbaţi se deplasează zilnic cu un anumit scop, o călătorie durând circa 1,4 ore.
  • Două treimi din timpul său de deplasare, femeile îl parcurg pe jos şi un sfert din acest timp îl petrec în transport public.
  • Bărbaţii dedică de trei ori mai mult timp călătoriilor cu autoturismele în comparaţie cu femeile.
  • Serviciile de taxi sunt utilizate mai mult de către femei şi locuitorii oraşelor.
  • Bărbaţii şi locuitorii de la sate merg mai des cu trenul.
  1. ”Utilizarea timpului de către persoanele cu dizabilităţi în comparaţie cu restul populaţiei”
  • Rata de angajare în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilităţi este de peste trei ori mai mică decât media pe ţară.
  • Rata de ocupare a bărbaţilor şi femeilor cu dizabilităţi este practic aceiaţi (10,3% şi 10,9%), însă bărbaţii lucrează în medie cu două ore mai puţin decât femeile.
  • Persoanele cu dizabilităţi alocă cu aproximativ 14% mai puţin timp pentru munci remunerate.
  • Persoanele cu dizabilităţi călătoresc la fel de mult cu autobuzul şi microbuzul , dar de două şi cinci ori mai puţin cu troleibuzul şi, respectiv, cu trenul.
  • Persoanele cu dizabilităţi din mediul rural alocă de două ori mai puţin timp pentru serviciile comerciale şi administrative.
  1. ”Care este legătura între starea sănătăţii şi modul de viaţă al moldovenilor? ”
  • Fiecare a şasea femeie şi fiecare al optulea bărbat îşi apreciază starea de sănătate ca fiind proastă şi foarte proastă.
  • O cincime din populaţia Republicii Moldova de zece ani şi peste practică sportul şi alte activităţi de exterior timp de circa două ore pe zi.
  • Sportul este practicat de fiecare al treilea orăşean şi fiecare al optulea locuitor de la sate.
  • Persoanele sănătoase dedică exerciţiilor fizice active de aproape trei ori mai mult timp decât persoanele mai puţin sănătoase.
    1. ”Cât de populare sunt activităţile de voluntariat la moldoveni? ”
    • În comparaţie cu italienii şi spaniolii, moldovenii alocă de două sau chiar trei ori mai mult timp activităţilor de ajutor voluntar oferit altor gospodării şi de cinci ori mai puţin timp activităţilor de voluntariat prin/pentru organizaţii.
    • Unul din zece moldoveni face voluntariat în formă de ajutor fără plată altor gospodării şi doar unul din cinci sute de moldoveni desfăşoară muncă voluntară prin intermediul unor organizaţii.
    • Fiecare a şasea persoană din mediul rural şi fiecare a şaptea persoană din mediul urban desfăşoară diverse activităţi de voluntariat.
    • Fiecare a şasea femeie şi fiecare al nouălea bărbat din Republica Moldova dedică zilnic peste două ore pentru muncă de voluntariat şi întruniri.
    • Persoanele cu venituri mici, care practică diverse forme de voluntariat, consacră cu 40% mai mult timp pentru aceste activităţi decât persoanele cu venituri mari.
    1. ”Importanţa muncii neremunerate în Republica Moldova ”
    • Moldovenii folosesc zilnic 3,9 ore pe zi pentru munci neremunerate.
    • Muncile neremunerate sunt preponderent făcute de femei.
    • Femeile sunt plătite doar pentru trei din zece minute alocate muncii, iar bărbaţii pentru cinci minute.
    • Tinerii de la sate dedică de două ori mai mult timp lucrului prin gospodărie decât cei de la oraşe.
    1. ”Viaţa socială şi divertismentul la moldoveni ”
    • Moldovenii alocă circa jumătate de oră pe zi pentru petreceri şi musafirii, la fel ca suedezii şi polonezii şi se odihnesc în pauzele dintre munca aproximativ un sfert de oră, asemeni britanicilor şi germanilor.
    • Bărbaţii moldoveni petrec cu o jumătate de oră pe zi mai mult în cadrul activităţilor de socializare, culturalizare şi divertisment decât femeile.
    • Doar 0,2% dintre moldovenii de la sate şi 0,45% dintre cei de la oraşe merg la teatre şi cinematografe.
    • Persoanele cu studii avansate şi cu venituri mai mari dedică mai puţin timp activităţilor de socializare şi divertisment.
    1. ”Cât de îndrăgită este lectura de către moldoveni? ”
    • Moldovenii citesc în medie câte 17 minute pe zi, sau mai puţin cu şapte minute decât cetăţenii statelor din UE.
    • Patru minute pe zi moldovenii dedică citirii cărţilor tipărite, la fel ca spaniolii, slovenii sau italienii.
    • Cea mai populară formă de lectură la moldoveni este lectura online. Pentru aceasta se alocă aproximativ 10 minute pe zi.
    • În comparaţie cu femeile, bărbaţii consumă cu 10% mai mult timp pentru informarea online şi cu 8% mai puţin timp pentru citirea cărţilor în format de hârtie.
    • Persoanele de la oraşe dedică activităţilor de lecturare de două ori mai mult timp decât cele de la sate (23 şi, respectiv, 12 min/zi).
    • Moldovenii cu vârsta până la
    • 34 de ani citesc preponderent online, iar cei cu vârsta peste 35 de ani citesc cărţi tradiţionale şi publicaţii periodice.
    1. ”Cât timp alocă moldovenii călătoriilor? ”
    • În comparaţie cu slovenii, spaniolii şi letonii, moldovenii consumă aceleaşi circa 20 minute pe zi pentru deplasări spre/de la serviciu şi doar un sfert de oră pentru călătorii legate de viaţa socială şi divertisment.
    • Bărbaţii călătoresc cu un sfert de oră pe zi mai mult decât femeile.
    • Locuitorii de la sate consumă de aproape două ori mai mult timp pentru călătorii destinate cumpărăturilor şi serviciilor, şi de 1,3 ori mai mult timp pentru deplasare spre/de la serviciu.
     
     
     
     
    Prima Contact Harta
     
    Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / Obiectivele de Dezvoltare Durabilă  /  Raportare electronică  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  /  Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
    Sus
    vizitatori în decurs de 30 zile
     
    Copyright © 2024 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
    Condiții de utilizare | Protecția datelor cu caracter personal
    TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
    Creat de Trimaran