Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna octombrie 20161
Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna octombrie 2016 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni din octombrie 2015 pînă în octombrie 2016) a constituit 2,5%, inclusiv la: produse alimentare – 3,5%, la mărfuri nealimentare – 3,9% şi servicii – (-0,5%).
Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în octombrie 2016 faţă de septembrie 2016 a constituit 101,3% (informativ: în octombrie 2015 faţă de septembrie 2015 IPC a marcat 101,8%)2.
Creşterea preţurilor medii de consum cu 1,3 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 2,4 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 0,6 la sută şi a tarifelor la serviciile prestate populaţiei – cu 0,5 (Tabelul 1).
În luna octombrie 2016 faţă de septembrie 2016 o creştere mai semnificativă a preţurilor s-a înregistrat la următoarele produse alimentare: fructe de livadă sîmburoase – cu 27,4%, ouă de găină – cu 21,4%, legume proaspete – cu 19,2% (în special: vinete – de 2,0 ori, tomate – cu 59,8%, harbuji şi zămoşi – cu 51,7%, dovlecei – cu 46,4%, castraveţi – cu 27,0%, usturoi – cu 22,7%, ardei dulci şi gogoşari – cu 12,4%, morcovi – cu 7,0%), cartofi – cu 6,4%, slănină neprelucrată – cu 5,5%, unt ţărănesc – cu 2,8%, lapte integral – cu 1,4%, brînză din lapte de vacă – cu 1,2%.
Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate unele scăderi ale preţurilor la: citrice – cu 14,6%, fructe exotice – cu 11,4%, varză proaspătă – cu 9,7%, fructe de livadă sămînţoase – cu 3,4%, crupe – cu 1,3%, ceapă uscată – cu 1,0%, făină de grîu – cu 0,3%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă s-au înregistrat creşteri mai semnificative de preţuri la: combustibili – cu 1,7% (în special: gazul lichefiat ambalat în butelii – cu 4,4%, lemne pentru foc – cu 2,0%, carburanţi – cu 1,2%), scurte pentru bărbaţi şi copii – cu 5,6% şi respectiv 5,1%, cizme, ghete de iarnă pentru bărbaţi, femei şi copii – cu 4,8%, 4,3% şi respectiv 2,1%, paltoane, demiuri pentru copii şi femei – cu 4,5% şi respectiv 3,3%, dispozitive medicale – cu 1,5%, ciorapi şi şosete pentru bărbaţi – cu 1,1%, ţigări – cu 2,8%.
Concomitent, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preţuri la: obiecte de sanitărie şi igienă – cu 2,4%, medicamente – cu 1,7%, televizoare, maşini de cusut, frigidere şi congelatoare, autoturisme, motociclete, biciclete, aparate pentru prelucrarea informaţiei, aparate de aer condiţionat, ventilatoare – de la 0,1% pînă la 1,3%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în luna octombrie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: energia termică livrată consumatorilor din mun.Chişinău pentru o gigacalorie (Gcal) – cu 8,2%, plata serviciilor pentru munca retribuită în gospodării – cu 7,8%, repararea apartamentelor – cu 2,6%, serviciile medicale cu plată – cu 0,8%.
Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 1,2%, serviciile de turism peste hotarele ţării şi serviciile hoteliere – cu cîte 1,1%, serviciile transportului aerian de pasageri – cu 0,9%, serviciile pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 0,7%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în octombrie 2016
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare (în decimile) | Octombrie 2016 în % faţă de: | Informativ: Octombrie 2015 în % faţă de: | ||||
septembrie 2016 | decembrie 2015 | octombrie 2015 | septembrie 2015 | decembrie 2014 | octombrie 2014 | ||
Total | 10 000 | 1,3 | 0,6 | 2,5 | 1,8 | 11,5 | 13,2 |
Mărfuri alimentare | 4 118,69 | 2,4 | -0,1 | 3,5 | 3,5 | 10,3 | 13,5 |
Pîine | 300 | 0,0 | 1,6 | 2,8 | 0,1 | 8,0 | 8,4 |
Legume | 364 | 19,2 | -21,2 | -0,6 | 26,1 | 18,2 | 41,4 |
Fructe | 238 | -3,4 | 7,7 | 7,0 | 3,5 | 34,8 | 39,9 |
Carne, preparate şi conserve din carne | 942 | 0,3 | 0,8 | 1,4 | 0,8 | 1,2 | 1,2 |
Lapte şi produse lactate | 587 | 0,9 | -0,4 | 1,7 | 1,7 | 4,6 | 6,9 |
Zahăr | 85 | 0,9 | 7,5 | 9,4 | 3,9 | 17,2 | 9,6 |
Ouă | 78 | 21,4 | -1,7 | 5,2 | 13,3 | 0,0 | 13,2 |
Ulei vegetal | 79 | 0,7 | 3,0 | 7,8 | 6,7 | 16,1 | 16,2 |
Mărfuri nealimentare | 3 460,77 | 0,6 | 2,2 | 3,9 | 1,3 | 12,3 | 13,5 |
Confecții | 354 | 1,0 | 4,0 | 6,5 | 2,4 | 11,5 | 13,0 |
Încălțăminte | 214 | 2,0 | 8,7 | 11,4 | 1,8 | 9,5 | 10,7 |
Medicamente | 415 | -1,7 | -1,6 | -0,8 | 1,4 | 19,0 | 19,8 |
Combustibili | 673 | 1,7 | -1,4 | -1,1 | 1,0 | 2,9 | 2,1 |
Materiale de construcţie | 161 | 0,1 | 1,3 | 2,0 | 0,5 | 10,0 | 10,8 |
Servicii | 2 420,54 | 0,5 | -0,4 | -0,5 | 0,3 | 11,4 | 11,7 |
Servicii comunal-locative | 997 | 1,2 | -4,9 | -5,7 | 0,1 | 18,4 | 18,4 |
Apă potabilă şi canalizare | 91 | 0,0 | 1,3 | 7,7 | 0,0 | 6,8 | 6,8 |
Energie electrică | 396 | 0,0 | -9,9 | -9,9 | 0,0 | 34,5 | 34,5 |
Gaze naturale prin reţea | 238 | 0,0 | -10,1 | -14,5 | 0,0 | 15,4 | 15,4 |
Încălzire centralizată | 146 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Transportul de pasageri | 246 | -0,1 | 0,4 | 0,9 | -0,1 | 2,0 | 2,2 |
Alimentaţia publică | 201 | 0,1 | 4,3 | 5,0 | 1,9 | 10,9 | 11,5 |
Tabelul 2. Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Grupa | Denumirea grupei | Octombrie 2016 în % faţă de: | ||
septembrie 2016 | decembrie 2015 | octombrie 2015 | ||
| Total IPC | 101,3 | 100,6 | 102,5 |
01 | Produse alimentare şi băuturi nealcoolice | 102,5 | 99,7 | 103,4 |
02 | Băuturi alcoolice şi tutun | 101,4 | 108,7 | 110,7 |
03 | Îmbrăcăminte şi încălţăminte | 101,2 | 105,2 | 107,7 |
04 | Întreţinerea locuinţei | 101,3 | 98,0 | 98,0 |
05 | Înzestrarea apartamentului | 100,4 | 103,2 | 104,9 |
06 | Ocrotirea sănătăţii | 98,8 | 99,6 | 100,4 |
07 | Transportul | 100,5 | 97,1 | 98,0 |
08 | Servicii de telecomunicaţie | 100,0 | 101,4 | 101,4 |
09 | Cultură şi odihnă | 100,2 | 103,6 | 105,1 |
10 | Studii | 100,0 | 110,4 | 110,4 |
11 | Hoteluri, cafenele şi restaurante | 100,1 | 104,5 | 105,1 |
12 | Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 100,0 | 103,3 | 104,5 |
Tabelul 3. Indicii parţiali 3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente
Denumirea indicatorilor | Octombrie 2016 în % faţă de: | ||
septembrie 2016 | decembrie 2015 | octombrie 2015 | |
Total IPC | 101,3 | 100,6 | 102,5 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,6 | 104,0 | 105,9 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,6 | 101,1 | 102,0 |
Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,6 | 101,3 | 103,9 |
Total IPC exclusiv combustibili | 101,3 | 100,8 | 102,8 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 102,4 | 99,9 | 103,5 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 100,2 | 98,0 | 97,9 |
Indicele preţurilor la combustibili | 101,7 | 98,6 | 98,9 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,7 | 99,2 | 101,1 |
Preţurile de consum în luna octombrie 2016 comparativ cu luna decembrie 2015 au înregistrat o tendinţă de creştere cu 0,6 la sută, fiind influenţată de majorarea preţurilor la mărfurile nealimentare cu 2,2 la sută, precum şi de micşorarea tarifelor la serviciile prestate populaţiei cu 0,4 la sută şi de scăderea preţurilor la produsele alimentare cu 0,1 la sută.
Note:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (vedeți metadatele de referinţă). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016.3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „ Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la rubrica: Metadate/ Concepte și definiții/ Prețuri).